Ford on kuulemma
lyhenne sanoista Fix Or Repair Daily. Siitäkin huolimatta meillä on
noin viiden tuhannen kilometrin verran ollut autona edellisen
korimallin S-Max. Kerkesin jo tehdä sopimuksen saksalaisen agentin
kanssa, että hän olisi etsinyt tuollaisen isommilta markkinoilta,
mutta loppujen lopuksi auto löytyi kotimaasta.
No, mitä huonoa? No
aina jotain. Vaikka tehoa on saman verran kuin aikaisemmassa
Octaviassa, niin käytännön suorituskykyä on kyllä paljon
vähemmän. Melkeinpä saa lähettää jonkun moottoritien rampille
katsomaan edeltä, että uskaltaako yrittää liittymistä
liikenteeseen. Sinänsä tuo ei ole ihme, sillä S-Max on 33 cm
pidempi, 11 cm leveämpi, 330 kg raskaampi ja 160 kg enemmän kuormaa
kantava kuin Ocu. Ja johan on otsaa. Siis tila-autossa.
Paitsi että tehoa
tuntuu olevan vähemmän, niin vastaavasti naftaa menee kuitenkin
enemmän. Jo Ocun viimeisen huollon kohdalla haistatin pitkät
merkkihuollolle, ostin ölpät kaupasta ja teetätin huollon
puolitutulla ammattilaisella. Samalla kaavalla taitaa mennä
Fordikin. Tiputtaa mukavasti ylläpitokustannuksia. Ja jos öljyn
hommaa netistä (vaikkapa www.moottorioljy24.fi),
niin siinäkin kaventaa tuota kasvaneen polttoaineen kulutuksen
tuomaa kustannuseroa.
Se tuntuu hieman
uskomattomalta, että S-Max on elektroniikaltaan neljä vuotta
vanhempaa Octaviaa jäljessä kuin suomalainen kenialaista pitkän
matkan juoksussa. Ja ne Skodan xenonit, niitä tulen kaipaamaan.
No, onko hyvää? No
aina jotain. Ainakin sitä kaivattua tilaa on paljon. Siis aivan
tolkuttomasti. Takakonttiin mahtuu kaksi lasten pyörää, pyöräkärry
ja reilun viikon tavarat nelihenkiselle perheelle tuosta vain
heittämällä. Järjestellä tarvitsee saman verran kuin kolme
maitopurkkia Ikean kestokassiin lastatessaan.
Ja onhan siinä se
kaiken a ja o eli kolme kertaa Isofix takapenkillä. Ja takapenkki on
leveä kuin moottoritie Keski-Euroopassa. Lapset diggaavat
etuistuinten selkänojissa olevia pöytiä ja ikkunoihin
nostettavissa olevia aurinkoverhoja. Nuo ovat ilmeisesti
ensiostajan ruksiman traveller-paketin ansiota.
Ajettavuuskin on
ihan ok, saksalaista mallia.
S-Max tuli meille
seitsenpaikkaisena. Viisipaikkaisia olisi ollut markkinoilla paljon
enemmän, varsinkin Saksassa. Suomessa vain parikin automyyjää
sanoi ihan suoraan, että seitsenpaikkaisten jälleenmyynti on paljon
helpompaa. Helppo uskoa - varsinkin Pohjois-Pohjanmaalla.
moottorioljy24.fi on tukenut tämän blogauksen tuottamista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti